Followers

Wednesday, October 10, 2012

How to make a 3D Penguin Origami ?

Title bajet nak cakap omputih je kan, haha. Btw, harini aku nak share lah sikit pasal cara cara nak buat 3D origami, sebenarnya ada banyak lagi haiwan yang boleh kita buat. Dekat youtube.com pun ada ajar cara cara nak buat anak anjing, ikan dan sebagainya tapi aku pilih penguin sebab aku rasa comel gila kot binatang ni. Okay dah ready ? Sebelum tu aku nak tunjuk dulu lah macam mana rupa origami tu.

Comel tak ? Haha, btw aku nak bagitahu aku ni gangster tapi suka benda benda yang comel, kbai.
Kalau korang rasa minat nak buat benda ni, meh aku ajar macam mana cara nak buat benda alah ni.

First korang perlu sediakan kertas dengan gunting sebelum buat benda alah ni, yerlah, takkan nak koyak pakai tangan kan ? 

Ye, ini dia kertas dengan gunting yang aku sediakan.

Sebelum gunting kita kena buat line dulu baru lah sistematik dan kemas sikit. Ini wajib buat ! Cara untuk buat line ialah kena lipat lipat kertas tu. Meh sini cek ajaq hang macam mana cara nak lipat.

Sediakan sehelai kertas.

And then lipat dua.

Selepas dah lipat dua korang bukak balik then lipat bucu kertas ke garisan tengah yang dah dilipat tadi. Macam ni bentuk dia.

Macam ni ! Dapat tak ? 

Selepas bukak lipatan tu korang akan dapat kesan lipatan atau aku panggil dia sebagai line.

Kemudian korang lipat, "a"  ke "d".

Dapat ? Bagus kalau dapat :b

Selepas bukak korang akan dapat garis hijau tu. Buat benda yang sama untuk sebelah lagi, kali ni "e" ke "b" pulak.

Korang bukak dan korang akan dapat garis baru warna biru tu. Dapat ? 

Then lipat lagi. Kali ni "a" ke "b" dan "e" ke "d".

Ini lah hasil dia, korang dapat garis baru, aku tandakan warna hijau gelap tu.

Then "a" ke "a" dan "e" ke "e" pulak, i mean lipat memanjang. Hasil dia macam ni.

And then berpandukan gambar ni, korang lipat kedua dua "a" dan "e" ni ke garisan "x"

Dan ini lah hasil nya. Ini lah garis lengkap untuk satu kertas.

Okay, sekarang kita perlukan gunting untuk gunting ikut garis garis yang kita dah buat dekat atas atas ni. Setiap A4 korang akan dapat 32 keping kertas petak petak kecik.

Dan ini lah 32 keping kertas petak kecik yang aku cakapkan tadi.

Then kau ambil satu daripada 32 keping tadi.

Lipat dia secara memanjang.

Lipat macam ni. Korang boleh agak agak lah dekat mana center dia.

Dan belah satu lagi pun sama. Ni lah pandangan dari depan.

Ni pandangan dari belakang.

Korang lipat buju dia macam dalam gambar ni.

Sorry sebab kuku aku tak lawa. Lipat kedua kedua bucu.

Lipat macam dalam gambar ni, lipat kebawah.

Ni hasil dia dan lastly...

Lipat cenggini.

Tu baru satu, korang fikir tu je ke ? Buat semua kertas kecik tu jadi segi tiga tadi :)

Korak akan dapat macam ni.

Korang buat lagi satu then lipat jadi segi tiga sama macam tadi.

Masuk kan dalam lubang dekat celah celah tu.

So jadilah macam ni, masukkan banyak banyak n banyak.

Ni warna warna yang aku dah buat.

Ni lah bilangan segitiga yang korang perlu buat untuk buat 3D penguin yang comel tadi. Suka hati korang lah nak buat warna apa apa pun.






Kalau macam gambar gambar penguin biru ni.

Aku pakai 138 keping segitiga warna biru untuk buat badan sekali dengan tangan.
21 warna putih untuk buat perut, 
5 warna kuning untuk buat mulut dan kaki 
akhir sekali 2 warna hitam untuk buat mata.

Kali ni aku nak buat penguin warna merah sebab tu je warna yang aku ada sekarang.

Aku sediakan 138 warna merah untuk buat badan,
21 warna putih untuk perut,
5 warna kuning untuk mulut dan kaki,
2 warna hitam untuk mata.

Ni yang aku sediakan.

Aku tandakan "depan" dan "belakang" okay ?

Masuk kan macam ni, buat dua dua dua.

Ini mewakili satu.

Korang perlu buat 5 untuk warna perut.

Sama jugak dengan warna merah.

Dan kesemuanya ialah 5 untuk warna badan dan 9 untuk warna badan.

Nampak lubang tu ?

Masukkan macam ni :)

Masuk kan kelima lima sekali.

Sama dengan 9 warna merah tadi :)

Gabung kan warna badan dan warna perut.

Macam ni lah hasil dia, tapi perlu diubah sikit.

Nampak kan segitiga yang aku tanda ni ?

Cabut then korang kena terbalikkan dia.

Macam ni :)

Then masuk kan macam biasa.

Yang belah satu ni pulak banyak kena ubah pelik sikit.

Korang kena cabut segitiga warna putih ni dan gantikan dengan warna merah.

Jangan lupa terbalikkan macam yang sebelah tadi.

So inilah rupa dia :)

Padangan dari bawah.

Nampak bucu warna merah dan putih ni kan ? 

Masukkan warna untuk buat perut.

So beginilah rupa dia.

Buat kedua dua belah.

Dan susun macam ni.

Macam ni.

Dan macam ni :)

Nampak bucu warna merah ni ?

Masukkan segitiga warna merah dekat situ.

Dan masukkan dua dua dua dua, hasil dia macam dalam gambar dekat atas ni :)

Nampak ? So tak tahu lagi nak buat apa ? aku hempuk kang, masukkan segitiga warna merah.

Jadilah macam sini.

Wait wait wait ! Tahu tak kenapa aku suruh susun macam ni ? Sebab mudah untuk kerja memasang semua ni :)

Letak warna merah dekat sekeliling macam tadi.

Masukkan warna merah dekat tanda tanda tu dan letak sekeliling, dua dua dua. 

Dah siap :)



Kemudian genggam macam ni supaya dia berbentuk "cawan"

Like this yaw ! 

Masukkan kuning. Tapi bukan macam ni, korang perlu terbalikkan dia.

Macam ni :) Dapat ?

Dan masukkan satu lagi kuning dekat tengah, yang ni letak macam biasa je sebab nanti dia jadi paruh penguin tu.

Macam ni.

Masukkan warna merah dekat dalam bucu merah dan putih tu.

Macam ni :)

Sebelah sini pun sama.

Macam ni :)

Masukkan warna merah dalam bucu kuning dan merah ni.

Yeah like this :)

Dan susun sekeliling tu betul betul.

Ni dari depan.

Masukkan merah macam dalam gambar ni.

Dan sebelah ni pun sama.

Dan seterusnya letak sekeliling macam biasa.

Dekat bahagian nombor dua tu lah kita akan letak mata.

Pegang macam dalam gambar ni.

Masukkan dia bahagian bertanda nombor dua tadi.

Letakkan kedua dua nya.

Tengok gambar ni.

Masukkan warna merah tanpa masuk dalam diantara kedua dua bucu yang berwarna hitam.

Buat kedua kedua belah.

Perhatikan bahagian yang aku garis warna oren tu, dah ?

Pastikan bahagian warna oren tu masuk betul betul diantara kedua dua bucu segitiga yang berwarna hitam tadi. Rujuk gambar kalau tak faham.

Macam ni lah hasil dia.

Buat untuk kedua dua belah mata :)

Then susun warna merah sekeliling macam biasa.





Kalau dah korang akan nampak lubang besar kalau tengok dari bahagian atas penguin.

Korang masukkan satu segitiga dalam 3 bucu.

Macam ni.

Dan ada yang boleh masukkan dua je, yang boleh masukkan dua je korang masukkan jerlah segitiga dalam dua bucu je.

Dan akhir sekali korang masukkan segi tiga dalam dua bucu je.

Kalau bentuk penguin korang jadi panjang macam ni.

Korang dekat supaya daripada panjang dia akan jadi pendek dan gemuk.

Selepas dah siap buat badan, korang akan dapat dua segitiga yang lebih.

Yang lebih ni korang bukak macam dalam gambar ni.

Lipat macam ni.

Then korang buat tangan, pandai korang lah nak letak dekat macam janji logik.

Macam ni :)

Amek dua segitiga warna kuning,

Ratakan dekat tengah dia then buat kaki.

Korang cucuk je dekat mana mana :D

Then tadaa !! Siap sudahh :3

Kepada yang tak faham, aku mintak maaf banyak banyak, aku pun tak pandai nak explain sebenarnya, ni pun aku rasa yang paling terbaik lah, detail aku kasi.

Okay lah sekian terima kasih. Assalamualaikum :)

Mohamad Hafizi Firdaus bin Ridzuan.
11 November 2012.

3 comments:

  1. awesome !!!! Hohoo ^^ nk ken try buadd jugak arh cmtu.. cm best jerr...

    ReplyDelete
  2. Nanti buat tutorial guna video pula ^^

    ReplyDelete
  3. cute..^_^..sy juga minat 3D origami
    http://warnawarniituindah.blogspot.com/

    ReplyDelete